.......|| Slovný Twilight || REKLAMY || SB || Chceš SB? ||

TWilight - recenzia

27. března 2009 v 18:42 | Lady_CulleN
Súmrak je úvodný román Stephanie Meyerovej zo série Sága súmraku. Začína sa ako bežný stredoškolský príbeh: sarkastická sedemnástka Bell prichádza z veľkomesta na perifériu.

Kniha Súmrak spája "červenú knižnicu" a upírsky horor.
Autor: Martinus.sk

V miestnej miniškole, kdesi na severozápadnom pobreží USA, vtipne komentuje seba aj svoje nové okolie. "Poprial mi veľa šťastia v škole. Poďakovala som sa mu s vedomím, že dúfa márne. Šťastie sa mi obyčajne vyhýbalo." Treba však priznať, že text tu nedosahuje úroveň moderných "románov zo školy", ako je povedzme Neopúšťaj ma, Kazua Ishigura či Silná trojka Laury Lippmanovej. Problémom je nedostatočná schopnosť vytvoriť atmosféru - štýl je banálny a neinvenčný, miera možnej interpretácie minimalizovaná. Koniec koncov to tak má byť. Súmrak je výsostne komerčne orientovaný nenáročný produkt. Ak by ste ho však posudzovali nie z hľadiska literárnej estetiky, ale z hľadiska žánru, tak je štýlovo ešte stále lepší ako písačky Dana Browna.
Model stredoškolského románu autorka opúšťa v momente, keď sa Bell zamiluje do spolužiaka, z ktorého sa vykľuje upír. A to je škoda. Sľubný popis vzťahov medzi spolužiakmi, ich prvých lások a chichotania na chodbách nahrádza banálny romantický rámec. Aby bol funkčný a držal pokope, od strany 250 začína nekonečne zdĺhavé vysvetľovanie. Upírik odovzdáva v patetických dialógoch informácie Bell, ktoré sú však určené explicitne čitateľovi a ten už začína byť zúfalý. Od strany 350 sa situácia opäť radikálne mení, dej sa stáva dobrodružným. Dramatizuje sa, pribúdajú nové priestory a zhusťuje sa čas. Začína sa totiž záverečných akčných sto strán rútiacich sa slušným tempom. Autorka však ani tu nie je originálna. Občas kopíruje Kinga, formálne sa inšpiruje Clancym... A naháňačky na letiskách, výbuchy a sledovačky vo veľkomeste by vedel lepšie literárne vystavať ktorýkoľvek z autorov slovenského Rogera Krowiaka.
Hlavným problémom je však hlavná postava. Zo skutočne príjemnej, ironickej Bell zo začiatku románu sa postupom času stáva otravná, zamilovaná postavička. Neustále obdivujúca svojho krásneho, silného partnera. Len občas prebleskne niečo z jej povahy, akoby si autorka na chvíľu spomenula na jej pôvodné vlastnosti, aby na ne vzápätí opäť zabudla. Úbohú Bell vláči kade-tade záverečnou tretinou až do slzotvorne romantizujúceho konca.
Z uvedeného vyplýva, že by sa nemala miešať poetika a žánre. V prípade Súmraku ide o zámer. Stephanie Meyerová sa rozhodla spojiť romantickú "červenú knižnicu" a upírsky horor. Nejde pravdaže o postmodernú punkovú literárnu koláž, ale o banálnu kalkuláciu, ktorá má osloviť čo najširšie tínedžerské publikum. Takže ak si milý čitateľ primerane inteligentnou gymnazistkou, určite po knihe siahni. Pár večerov sa s ňou slušne prebavíš. Ale najlepšia kniha roka 2005 to rozhodne nie je, aj keď to tvrdia tí divní ľudia z redakcie Publishers Weekly.

"V troch veciach som si bola úplne istá.

Po prvé, Edward je upír.

Po druhé, jedna jeho časť, a ja neviem, nakoľko silná by tá časť mohla byť, prahne po mojej krvi.